REALISATIES

In dit tabblad zal ik uitleggen wat ik binnen alle taken die ik had bij JUSTEVE gerealiseerd heb.


Social Media


De hoofdtaak tijdens mijn stage bij JUSTEVE was het beheer van de Social Media. 

JUSTEVE maakte reeds gebruik van een Instagram en een Facebook-pagina maar hierbij was er geen regelmaat en samenhang in het posten van de foto's etc. Hiervoor heb ik gezorgd door een duidelijke content planning te maken met genoeg variatie in het plaatsen van foto's. Zo is er een bepaalde volgorde zodat er zowel foto's van JUSTEVE zelf worden geplaatst als inspirationele foto's en quotes zodat het niet te eentonig wordt en waardoor de volger de pagina niet zal ontvolgen.

Samen met Chanel besloten we om eerst om de twee dagen een foto te posten op Instagram en twee keer in de week ook iets te posten op Facebook. Een maand geleden beslisten we dan om elke maandag, woensdag, vrijdag en zondag een foto te posten op een vast uur, namelijk 11u30. Hiervoor plaatste ik een wekker in mijn gsm zodat ik zeker niet zou vergeten om de foto te plaatsen. Ook beslisten we om elke woensdag en vrijdag een post te plaatsen op Facebook, dit kon hetzelfde zijn dat die dag op Instagram werd geplaatst maar dat kon ook iets anders zijn die daar eerder die week geplaatst werd.


JUSTEVE's Facebook-pagina

Zoals ik eerder gezegd heb, maakte ik dus vooraf een content planning voor de komende week à twee weken. Ik werkte telkens met het kiezen van een raster van 9 foto's om op Instagram te plaatsen. Dit was makkelijk te doen aangezien Chanel een extra Instagram-account had aangemaakt waarop ik zoveel kon uittesten als ik maar wilde. Als ik een goed raster had gevonden dan smste ik Chanel altijd zodat zij kon kijken naar het raster en het goedkeuren zodat ik het op mijn uitgeschreven planning kon plaatsen. Soms maakte ik ook twee opties op Olive als ik niet direct zeker was van het resultaat.


@olive__je



Optie 1 of 2? Het werd optie 2. 

Als de foto's werden goedgekeurd door Chanel dan plaatste ik deze in een map genaamd "GebruikteFoto's" op mijn laptop met de datum waarop de foto zou moeten geplaatst worden. Dit was voor mijn eigen gemak en zodat ik niet verkeerde foto zou posten. 


Bij het beheer van Instagram hoort natuurlijk ook het maken van toffe foto's om zowel op het account zelf te plaatsen als op de Instagram Stories. Hierbij vond ik het in het begin moeilijk om foto's op de Stories te plaatsen omdat ik niet wist of dat Chanel akkoord zou zijn met wat ik zou plaatsen. Uiteindelijk heeft ze mij daar dan een opmerking over gegeven dat ik echt wel meer daarop moest werken en ik zag dat dan als een soort van groen licht waardoor ik het dan makkelijker vond omdat te doen.


Buiten leuke foto's te nemen van in de showroom (zoals hierboven) maakte ik via de stories ook reclame als ik een nieuwe foto op het account had geplaatst of als er een nieuwe blog online stond. 

 Op een dag besloot ik ook eens om wat kledij aan te doen en daar foto's van te nemen, later poste ik die foto's dan ook op Instagram. 



De bovenstaande filmpjes zijn twee voorbeelden van wat ik poste op de Instagram Stories. 



Een ander voorbeeld van het gebruik van de Stories is bijvoorbeeld als enkele weken geleden het thema van het We Can Dance festival ontmaskert werd, ik daarvoor een paar stories plaatste. Het thema bleek 'Acid Cowboy' te zijn en aangezien JUSTEVE heel wat collectie-stukken heeft in die stijl, besloot ik daar via de Instagram Stories op in te spelen. 

Enkele weken geleden voegde Instagram een extra mogelijkheid toe aan hun platform, namelijk om de Stories voorgoed op te slaan in 'Highlights' op je profiel. Ik maakte drie Highlights aan, namelijk "WCD '18", "On the blog" en "Now in Stores", zoals je op de screenshot hieronder kan zien. 


Verder had ik ook als taak gekregen om het Pinterest-account verder uitwerken. Persoonlijk heb ik Pinterest zelf nooit veel gebruikt omdat ik dat geen duidelijk platform vind, ik had het zelf altijd meer voor Tumblr. Daarom maakte ik ook een Tumblr-account aan voor JUSTEVE


Bij het Pinterest-account van JUSTEVE hield ik schone kuis in de borden, sommige vulde ik aan en sommige archiveerde ik. In het begin van mijn stage schreef ik een blog over de trends van het komende lente en zomer seizoen (waarover later meer). Per trend maakte ik op Pinterest een bord aan waarbij ik foto's van die bepaalde trend deelde. 


De reden waarom ik een Tumblr-account aanmaakte voor JUSTEVE, is omdat het merk dan zo eigenlijk op bijna alle social media platformen aanwezig is. Veel fashion lovers maken nog steeds gebruik van Tumblr als inspiratie-platform (zoals ik).


Toen ik in het begin van mijn stage wou aangeven dat ik een stage deed bij JUSTEVE, ontdekte ik dat het merk nog geen pagina had op LinkedIn. Ik vond dit wel interessant om te hebben daarom maakte ik op dit platform een bedrijfspagina aan. Samen met Facebook wordt hier dan elke woensdag en vrijdag een post geplaatst.

Marketing & Pers


De tweede grote taak die ik tijdens mijn stage bij JUSTEVE had, was het onderhouden van de blog en het maken van de daarbijhorende Mailchimps.

Net zoals bij alle Social Media werden de blogs in het engels geschreven. Aangezien ik zelf ook een blog heb (Jules Little Talks genaamd) en deze ook in het engels is, kon ik mij daar heel goed bij vinden.



Om de twee weken werd er een blog online geplaatst. Mijn eerste blog die ik schreef voor JUSTEVE is nog steeds mijn favoriet. Daarbij schreef ik over wat er in de mode zal zijn voor dit seizoen, ik schreef over 6 trends en vond foto's van op de catwalk en foto's van in de collectie van JUSTEVE om in de blog te gebruiken.



Ik schreef in totaal 7 blogs waarvan er twee nog niet gepost zijn.

Als er een blog gepost werd, werd daarbij ook telkens een Mailchimp verstuurd naar klanten, winkels en pers. Voor mijn stage bij JUSTEVE had ik nog nooit gebruik gemaakt van het email-platform maar nu kan ik zeggen dat ik echt een pro ben geworden en ik ook heel graag gebruik maak van het platform.



Zoals ik al zei, maakte ik voor elke blog een Mailchimp aan. Daarnaast maakte ik ook eens een mail aan ter ere van Women's Day en om de lookbook te promoten die ik via Powerpoint had aangemaakt om zo mensen te lokken om nog een afspraak te maken voor de aankoop van de collectie voor het volgend seizoen (herst en winter 18).


Dit is de Mailchimp die hoort bij mijn favoriete blog.

Sales


Mijn voorlaatste taak was om te helpen bij de verkoop als klanten langskwamen in de showroom. Aangezien ik al jaren help bij de verkoop in de winkels van mijn mama en vind het heel leuk om mensen te helpen. Zo besefte ik tijdens mijn stage ook dat ik nooit alleen werk zou willen hebben binnen marketing, ik zou dit graag willen combineren met verkoop.


Tijdens de laatste drie weken van mijn stage vulde ik de perslijst aan met contacten in België en Nederland. Ik zocht ook naar contacten in Duitsland maar dit was moeilijk aangezien ik niet genoeg duits kan om sites in die taal te doorzoeken. 

Daarnaast maakte ik ook een concurrentieanalyse en stelde ik JUSTEVE tegenover verschillende vergelijkbare merken op vlak van website, collectie, prijs, social media etc. Hieronder kunnen jullie een deel van deze analyse zien.